Logistieke dienstverlening, misschien heb je er wel eens van gehoord. Het is een overkoepelende term waaronder verschillende functies vallen. In dit artikel lees je meer over wat logistieke dienstverlening is en over wat de taken van een logistiek dienstverlener zijn.
Wat is logistieke dienstverlening
Logistieke dienstverlening is dat een bedrijf, gespecialiseerd in logistiek, de hele logistieke keten van een ander bedrijf verzorgt. Dit gespecialiseerde bedrijf krijgt wordt ingehuurd en krijgt dus een vergoeding voor het verzorgen van de toeleveringsketen.
Er zijn heel veel bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het regelen en verzorgen van de logistiek van een ander bedrijf. Een voordeel wanneer je zo’n gespecialiseerd bedrijf inhuurt is dat zij erg veel verstand hebben van alle processen en onderdelen in de keten. Omdat dit bedrijf zo veel kennis heeft bespaar je vaak tijd en geld door zo’n bedrijf in te huren.
Wanneer je een bedrijf inhuurt om voor jou de logistiek te regelen betekent dit dat zij dit volledig of gedeeltelijk van jou over gaan nemen. Dit lijkt in het begin misschien lastig omdat het een buitenstaander is, maar met hun kennis kunnen ze jouw logistiek snel en goed regelen. Het is ook erg prettig dat het gespecialiseerde bedrijf naar jouw logistieke keten kijkt en eventueel aangeeft waar verbeterpunten zijn. Door deze verbeterpunten samen op te lossen wordt de logistiek van jouw bedrijf efficiënter en hierdoor een kleinere kostenpost.
Onderscheiden als logistiek dienstverlener
De wereld van logistieke dienstverlening heeft de afgelopen jaren een ontzettend grote groei meegemaakt en het is nog steeds een zeer snel groeiende markt. Om deze reden is het belangrijk om je als dienstverlener te onderscheiden.
Omdat de wereld van de logistieke dienstverlening inmiddels zo groot is geworden kan het verstandig zijn om je te specialiseren in een bepaald gebied, een niche. Er zijn veel industrieën die het prettig vinden wanneer een persoon of bedrijf bepaalde expertise heeft en zich heeft gespecialiseerd in een bepaald gebied. Door dit te doen val je hoogstwaarschijnlijk veel meer op in de kleinere nichemarkt.
Daarnaast is natuurlijk de service die je levert erg belangrijk. Wees klantvriendelijk en probeer altijd problemen die zich voordoen zo snel mogelijk op te lossen. Klanten onthouden jou en jouw bedrijf wanneer je altijd goede service hebt geleverd en hierbij net een beetje extra gaf.